Pusha Petrov ne arată ce e în spatele a „Tot ce strălucește”

Experiente / by Roxana Moraru

Săptămâna trecută am vizitat Institutul Francez din Timișoara. Acolo, am trecut printr-o ploaie de aur, am pătruns în spațiul teatral al șoferilor de tir și am văzut strălucirea caselor populațiilor cândva nomade din Timiș, adunate în Vila Kimmel – denumită astfel după numele lui Ignaz Sandor Kimmel, vestit fabricant de lichioruri și cognac. Toate acestea se regăsesc în expoziția creată de Pusha Petrov, o expozitie de fotografie și instalație care poartă numele de „Tout ce qui brille”.

Povestea nu e una ca oricare alta. Ca să o trăiți așa cum și-a imaginat-o artista, trebuie să ajungeți în curtea Vilei Kimel. Acolo va străluci o perdea și o ploaie de „aur” prin care trebuie să treceți ca să ajungeți la „Parbrize” și „Palate”.

„Mă interesează obiectele din viața cotidiană și spațiile intime, spațiile în care trăim. De aceea, prima serie pe care am creat-o e legată de viața șoferilor de tir și locul în care ei își petrec o bună parte din existență. Mi s-a părut un spațiu foarte interesant, datorită expresiei teatrale realizate într-un context atipic. Aici, apare punerea în scenă în cabina tirului, în care ei se manifestă, personalizându-și încăperea, adesea de o manieră antagonică, adesea mixând teme erotice și religioase.”

Și pentru ca noi să simțim că pătrundem cu adevărat în microuniversul descris, Pusha a lucrat pe partea de fotografie obiect. Toate imaginile din serie, sunt prezentate pe parbrize de mașini, fotografiile primind un plus de valoare prin suportul atipic, care ajută vizitatorul să empatizeze cu spațiul și să perceapă mai precis dimensiunea scenariului original. 

„Acest univers prezent aici este predominat de bărbați, în care absența fizică a femeii este compensată prin diferite imagini ce îmbodobesc habitaclul, adeseori imprimate pe textil. Prin toate acestea ei definesc un profil al femeii ideale. De aceea am fost în mod deosebit interesată de punerea în scenă ce întruchipează simultan ceva extrem de religios și ceva extrem de erotic. Acest amestec surprinzator m-au dus cu gândul la un decor nomad; o caravană, un melc care își poartă casa în spate. Cumva șoferii mi s-au părut personaje mult mai nomade decât comunitatea prezentă în Timișoara, unde noțiunea de nomadism se estompează odată cu trecerea timpului. Cărămida și materialul textil folosite în instalație și soclu au menirea de a reda noțiunea de teritoriu, de înrădăcinare, concept care la o comunitate nomadă nu există. Cărămida semnifică rădăcina, iar țesuturile prezente sunt de origine indiană, contemplând astfel originile comunității.”

„Clădirile se construiesc în timp, nu se locuiește foarte mult în ele, iar fațada este o validare.” Cei care locuiesc în Timișoara s-au oprit cu siguranță, măcar o dată, să admire mărețele clădiri. Dar ele sunt deja parte din identitatea orașului. Însă în fotografiile din seria palate, dispare noțiune de obișnuință, casele fiind impunătoare, puternice și, în același timp, misteriose.

„Am creat această ploaie de aur pentru că mi-am dorit să ofer o reinterpretare a ceea ce cred că înseamnă aurul pentru ei, o reinterpretare a bogăției lor. Totodată am ales scara secundară pentru că, de fapt, lucrurile se întâmplă pe planul B, indirect, neoficial.” 

Scara secundară se află tot în interiorul Vilei Kimmel, clădire construită în 1911, al cărei proprietar era Ignaz Sándor Kimmel, vestit fabricant de lichioruri şi cognac. Legenda spune că impresionanta clădire ar fi fost construită pentru o amantă a propietarului, actriță la Budapesta. 

În acest context, artista ne învită să contemplăm strălucirea nu neapărat ca ceva vizibil și ne spune că strălucitoare pot fi chiar și clădirile fotografiate, ele fiind mari, decorate, impunătoare. Însă ceea ce e în spatele lor rămâne un mister. „Cred că strălucirea vine în momentul în care ne lipsește ceva foarte mult timp, iar atunci în momentul în care acel ceva este dobândit, există necesitatea de a-l arbora.” 

Pusha Petrov trăieşte în Timişoara, dedicăndu-se fotografiilor și instalațiilor. A absolvit Facultatea de Arte și Design Timișora și Ecole Superieure d’Art de Lorraine, din Franța. Seria sa, „Par-brises”, a fost selecţionată de către a 18-a bienală Internaţională a Imaginii de la Nancy, în 2014. Lucrările sale au fost prezente în diferite instituții culturale din Franța și Belgia, mai precis la Paris, Anvers, Nancy, Montigny, Metz și Thionville. Cele mai recente expoziții au inclus: Indiscretions, la Castelul Courcelles, şi Interieurs, la Castelul Luttange.

Cover photo: Pusha Petrov




Back Published 21 Jul 2016 Experiente
0 comments
Choose a cover
Choose